日本農薬学会 Pesticide Science Society of Japan
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本会記事 (28巻4号)

I. 平成15年度 第3回常任評議員会議事録


II. 平成16年度日本農薬学会賞受賞者選考委員会(第2回)議事録


III. 第3回環太平洋農薬科学会議最終報告



I. 平成15年度 第3回常任評議員会議事録


 日 時:平成15年9月27日(土) 12:30-15:55
 場所:女子栄養大学松柏軒
 出席者:15名 (およびオブザーバー1名を含む)

 議事
 I. 前回議事録の確認
 II. 議案


 1. Pan Pacific 2003について: 英文の最終報告書に基づき、出席者の状況、プログラムの内訳、受賞者の内訳、準備内容、会計状況に関する説明があった。報告書は内容を抜粋して、英文のまま学会誌の赤頁に掲載することになった。
 2. 21世紀記念事業
基金バランスシート: 収入と支出についての説明があった。現在約441万円の残高となっている。今後、環境科学関係の本の出版費用とIUPAC2006開催費用に支出する予定である。
出版本の配付/販売状況について: 「日本の農薬開発」は配付・販売合計で864册であり、残存は336冊であること、「次世代の農薬開発」は配付・販売合計で192冊であり、残存は78册であるとの報告があった。残存冊数については、販売促進を図ることが確認された。
環境に関する出版の状況について: 暫定的な本のタイトルと目次、予想出版費用(280万円)についての説明があった。
その他: 今年度末をもって21世紀基金の決算を行うことを予定している。
 3. IUPAC2006: 専用口座を至急開設することが確認された。組織委員会、暫定学術プログラム、会場(神戸国際会議場)、宿泊、想定参加人数、開催費用の見積もり等についての説明があった。
 4. 常任編集委員会: 掲載予定論文数、投稿状況(手持ち論文数)、論文賞の推薦状況について報告があった。依然として投稿論文数が十分でない状況が続いていることから、今後も投稿促進を図ることが確認された。また、投稿論文数を増加させるための一策として、良質な英文総説を加えimpact factorを上昇させる案も出され、今後の検討課題となった。
 5. 賞選考委員会: 今年度の推薦は、奨励賞7課題、業績賞(研究)2課題、業績賞(技術)6課題と例年と比較して多いこと、10月4日に開催予定の第二回選考委員会で授賞者を決定することが報告された。また、来年度からの選考方法の変更は第3回の委員会で審議する予定である。
 6. 環境委員会: 残留農薬分析セミナーの申し込み状況と開催状況が報告された。本セミナー開催は、会員数の大幅な増加、農薬に対する理解の増加等の点で、学会に有益であったことが説明された。今後は増加学会員を含む会員へのサービスの充実を図っていくことが必要であろうとの意見が述べられた。
 7. 第29回大会: 特別講演の演者、シンポジウムのタイトルが決定したこと、今後の準備日程について各々報告があった。
 8. その他
 8-1.学術会議: 第6部の醗酵学・農産物利用学から研究連絡委員の推薦を求めてきたことが報告された。
 8-2.名誉会員の中島 稔先生が8月26日に逝去されたことが報告された。
 8-3.大川前会長がアメリカ化学会国際賞(農薬研究)を受賞されたことが報告された。

 III. 議案

 1. 入退会の確認(平成15年6月21日〜15年9月26日): (1)入会 正会員55人、学生会員2名 (2)退会 正会員27名、学生会員3名であることが報告された。
 2. 学会誌の電子化: 科学技術振興事業団の管理するJ-Stageを利用して電子化することが確認され、その内容についての説明があった。今後の作業としては、利用申請、過去論文の電子化、新規論文の登載が必須であるが、そのために編集体制の整備、投稿規定の整備・改正、MEDLINEへの収載依頼が必要になってくることが報告された。現在、本年1号からの電子化に向けて準備中である。また、雑誌出版前に電子化論文を公開するのは作業的に難しいことから、今後の検討課題とする。
 3. 学会ホームページ: 学会問い合わせ用のメールアドレスの取得、ホームページを見て寄せられた質問や依頼などへの対応が決定された。また刷新予定のホームページの構成と内容について検討を行い、原案以外に書評を掲載することが確認された。また学会の入会手続きをホームページから行う方法についても今後検討することになった。
 4. 第30回記念大会: 明治大学生田キャンパスにて3月27日以前を最終日として開催することで合意した。具体的な日程については、今後明治大学側と折衝を続けることになった。
 5. 協賛の依頼: 粉体工学会より「第20回製剤と粒子設計シンポジウム」への協賛依頼があったことが報告され、協賛することが承認された。

IV.会議終了後17時15分まで、学術小集会委員長との懇談会を行った。



II. 平成16年度日本農薬学会賞受賞者選考委員会(第2回)議事録


 第2回委員会は、平成15年10月4日(土)に日本植物防疫協会会議室において、梅津委員長と12名の委員が出席して開催された。評議員からの各賞の推薦は、奨励賞8件7課題、業績賞(研究)2件2課題、業績賞(技術)7件6課題、および論文賞1件1課題であった。選考基準に従って選考を行い、奨励賞3件、業績賞(研究)1件、業績賞(技術)2件、および論文賞1件の授賞候補を決定した。
 選考後、これまでの評議員による推薦方式、ならびに論文賞の授賞対象を変更することについて討議した。



III. 第3回環太平洋農薬科学会議最終報告


Final Report for the 3rd Pan Pacific Conference on Pesticide Science
Conference chair: Noriharu Ken UMETSU

(1) Summary of the Conference
Date: June 1 (Sunday),2003 - June 4 (Wednesday),2003
Place: Hilton Hawaiian Village, Honolulu Hawaii, USA
Conference Facility: Iolani Suite 2, 3, 4, Palace Lounge, Tapa Ballrooms 3,
Honolulu Suite 1+2 , 3, Honolulu Lanai
Participants:
Scientists: 177, Accompany persons: 10, Grand total: 187


NationalityRegistrationAbsence for the Conf.
Japan98Early1024
USA57Late49
Korea9On-site30
Canada5
Australia2
Germany2
Israel1
New Zealand1
Thailand1
U.K1
* The scheduled participants from China (8), Taiwan (1), Japan (at least 4) and some additional persons from other countries were absent due to SARS (severe acute respiratory syndrome) epidemics.
** The total of registered persons (scientists +accompany persons) was 191.
The registration fee was returned to 4 persons.
Affiliate Classification (%) Scientific Contribution
Academic 76 (43) Invited Speech 67
Ag. Chem. Industries 56 (32) Poster Presentation 77
Other Industries 16 (9) (Scheduled 10 Posters from China
Government 29 (16) Taiwan and other countries were cancelled)

Program of the Conference
1) Keynote Lecture 2
2) Invited Lecture: 67 (Topic A: 34, Topic B:33)
Topic A: New Discovery
Topic B: Environmental Fate and Safety Management
3) Poster Presentation: 77 were on the program; 9 were not appeared.
Actual number of the poster presented was 68.

Day 1Day 2TotalTopic ATopic B
Japan1927463313
USA6915312
Korea50505
New Zealand02202
Total3038683632
4) Panel Discussion: The selected 15 posters were orally presented.
5) Poster Award: The first prize ($1,000), second prize ($500) and third prize ($250) were determined by election of 35 committee members (Conference chairs, program chairs, organizers of Topic A and B, poster organizers).
[Topic A]First prize:C. Minakuchi (Kyoto University)
Second prize:K. Kaku (Kumiai Chemical)
Third prize:Y. Sakishima (Hokkaido University)
[Topic B]First prize:M. Miyashita (Kyoto University)
Second prize:Y. Maekawa (Nippon Soda)
Third prize:H. Tsujii (Kobe University)
Third prize:S. R. Yate (USDA)

Preparation and Operation of the Conference
Though the Conference was co-sponsored by the Pesticide Science Society of Japan (PSSJ) and the Agrochemical Division of the American Chemical Society (ACS), major part for the preparation and operation was done by PSSJ.

Conference Chairs:
Dr. N. K. Umetsu, Otsuka Chemical Holdings, Japan
Dr. B. Cross, Barrington Cross Consulting, USA

Program Chairs:
Dr. H. Ohkawa, Kobe University, Japan
Dr. J. M. Clark, University of Massachusetts-Amherst, USA

Organizing Committee (Japanese):
N. K. Umetsu (Chair, Otsuka Chemical Holdings), I. Ueyama (Bayer CropScience), M. Sasaki (Kobe University), H. Ohkawa (Kobe University), M. Mitomi (Meji Seika), K. Futakuchi (Syngenta Japan)

Operating Committee at Hilton Hawaiian Village:
I. Ueyama (Chiar, Bayer CropScience), K. Wada (Bayer CropScience), H. Sawada (Bayer CropScience), T. Hoshino (Bayer CropScience), K. Futakuchi (Syngenta Japan), T. Otsubo (Sumitomo Chemical), A. Bordin (Otsuka Chemical), N. K. Umetsu (Otsuka Chemical Holdings)

Poster Operating Committee: T.
Haga (Ishihara Sangyo), T. Hoshino (Bayer CropScience), M. Akamatsu (Kyoto University)

Operating members for conference function:
Twenty (20) scientists from Japan who attended the conference with financial support from PSSJ voluntary participated at the activity.

Contract Company for operation:
JTB Communication, Japan: Two staffs from JTB Communication (N. Aoki, E. Kawara) worked at the conference site.

(2) Proceedings
Proceeding for the Conference will be published either as an ACS Symposium Series or ACS Agrochemical Division Publication. The program chair, Dr. H. Ohkawa and Dr. J. M. Clark are responsible for publication.

(3) Financial Report
Budgets: The original budget prepared on Jun 21, 2002 was separated into two budget categories, i.e., Conference Budget and Support Fund. The conference budget was concerned with the expense for the items directly related to the preparation and operation of the conference. The revenue (total 66,500$) was consisted of the registration fees (54,500$) from 150 participants (120 advanced registration, 10 on-site registration and 20 gests), and the contributions (total 12,000$) from the PSSJ and ACS (6,000$ each). The support fund (total 28,000$) concerning the financial support to the invited speakers and organizers was consisted of contribution from the PSSJ and ACS (14,000$ each). The estimated numbers of the participants were 40, to whom financial support should be made.

Afterwards several major revisions were made on the budgets as follows.
1) The support fund was removed from the budget. It was decided that the financial supports to the invited speakers and organizers should be granted directly from ACS and PSSJ. ACS is responsible for the invited speakers and organizers from USA and Canada. PSSJ is responsible for the invited speakers and organizers from Japan, Korea, Taiwan, Australia and New Zealand. Both ACS and PSSJ share the support to the invited speakers and organizers from developing countries such as China, Thailand, Indonesia and so on.
2) Contribution from ACS and PSSJ was decreased from 6,000$ to3,000$ each.
3) Estimated numbers of participants were revised upward (increased) several times along with the progress of the preparation of the conference.
Statement of Accounts: The statement of accounts was shown in the attached table. The table is somewhat complicated, because two different currencies (yen and dollar) exist both at the revenue and expense. Total revenue was 90,059$ (10,617,049yen), over 20,000 dollars more than the budget. This was due to the increase of the participants, total 191 fee paid participants including accompany persons. In response to unexpected increase of the expenses such as ICR cancellation fee and event insurance (liability insurance premium to the Tokio Marine), contribution from PSSJ was increased from 3,000$ to 5,000$ plus 51,348yen (total 5,435$).

Major payment was made to the Tsukuba Laboratories (2,545,282yen) and the JCOM (6,372,128yen). The Tsukuba Lab operated the web site (home page) regarding informational activity, registration, registration fee management, and also conducted abstract book printing, and so on. JCOM conducted preparation and operation of the conference site at the Hilton Hawaiian Village. The expense paid to JCOM was concerned with reception, poster setting, banquet & ceremony, audio visual, PC and so on. Other expenses were for the card company maintenance cost (386,225yen, 5% of the total amounts handled), poster awards (3,750$), ICR related (1,500$), liability insurance premium (500,000yen) and miscellaneous (20,095yen).

Financial Support to the participants by PSSJ
(1) Supports to the Invited Speakers and Organizers from Japan*
Total 1,570,000yens (13,083$, $1 = 120 yen) were provided to 20 Japanese invited speakers and organizers, ranging from50,000 yens to 100,000 yens per person.
(2) Supports to the Invited Speakers and Organizers from Korea, New Zealand and England* Total 3,000 dollars were provided to total five participants from Korea, New Zealand and England, ranging 500$ to 1,000$. Scheduled financial support to the invited speaker from China (total 3,000$) and Taiwan (500$) was cancelled.
(3) Special Financial Supports to the Japanese Participants
PSSJ planed to make an additional financial support to as many members of the society as possible, especially to the young researchers in order to encourage them to present a poster. As a result, 29 persons received a financial support, ranging 50,000 to 100,000yens (total 2,540,000 yens = 21,167dollars).

*The support money was provided by a part of the fund of the 21 Century Memorial Project of PSSJ. The fund consisted of donations by about 370 members of PSSJ and 61 agrochemical industries and agrochemical related industries and organizations (see the list shown in the abstracts of 3rd PPCPS). Financial Support to the participants by ACS
The information concerning the financial supports to the invited Speakers and organizers from USA and Canada by the Agrochemical Division of ACS will be shown in a separate report.(PDF file).

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